van Citters met een C

De Talenschuit-Engels

De Talenschuit - Idee en uitvoering: Susanna van CittersHands-on taalateliers en workshops

Taalateliers

Primair Onderwijs groep 5-6 / 7-8

De deelnemers aan deze serie van zeven taalateliers hands-on Engels, genaamd "The Language Barge", worden meegevoerd in het avontuur van twee jongens, Paolo (Italiaans) en Christopher (Engels) en een meisje, Saar (Nederlands) die een bijzondere tocht maken op de Talenschuit. Ze varen op een lange rivier, via de Lek van Wijk bij Duurstede tot aan Kinderdijk, richting de open zee en beschrijven het landschap en al wat ze zien, horen, voelen en ruiken. Susanna vertelt dit verhaal met behulp van tekeningen, maar laat ook foto- en filmmateriaal zien en geluidsmateriaal horen. Hoe is de roep van de Kingfisher (de Ijsvogel)? Hoe heten en hoe zien de vissen eruit die in de Lek zwemmen? Daarnaast zullen de deelnemers enkele keren iets proeven, bijvoorbeeld het verschil tussen het zoete rivierwater en het zoute zeewater, of iets ruiken, bijvoorbeeld de geur van zwavel of vuur.

Tijdens het eerste deel van het taalatelier, zitten de kinderen rondom een grote maquette van de rivier waarover de Talenschuit vaart. In ieder afzonderlijk taalatelier wordt een stuk van de route langs de Lek beschreven en beleefd.

De kinderen krijgen bakjes of kistjes met allerlei materialen en attributen. Stapsgewijs zullen de luisteraars het verhaal reconstrueren binnen de maquette. Wordt er een schelpenstrandje beschreven, dan maakt één van de kinderen die schelpjes in zijn of haar kistje aantreft hiermee een strandje. Komen de hoofdrolspelers van het verhaal langs een hoge toren, dan bouwt één van de luisteraars een toren. Af en toe zullen de kinderen gevraagd worden problemen op te lossen, ook in groepjes. Gebruikmakend van de materialen uit hun kistjes zullen ze zelf afwegingen maken en naar oplossingen zoeken. Naast het bouwen aan de maquette, zullen de kinderen ook meebewegen met het verhaal. Hiervoor worden kinderyoga-oefeningen gebruikt. Passeert de Talenschuit een groep kano’s, dan doen we samen schommelende kano’s na, vliegt er een Ross’ gans (een zeldzame soort die bij Houten aan de Lek gezien is) over, dan vliegen we mee.

Na de verhalende interactieve inleiding waarbij de kinderen leren in interactie met hun omgeving en gebruikmakend van hun zintuigen, doen de leerlingen een aantal opdrachten in groepjes welke ook kort gepresenteerd worden. Alle taalvaardigheden (luisteren, lezen, spreken, schrijven, grammatica) komen hierbij aan bod.

Aan het einde van het verhaal is de maquette compleet. In een filmpje worden de sleutelwoorden uit het verhaal herhaald. De kinderen wijzen de verschillende woorden aan op de maquette en spreken ze uit in het Engels. Ook maken de kinderen in enkele van de ateliers zelf stapsgewijs een eigen boekje door plaatjes en woorden in het verhaal in te voegen.

Het hoofddoel van het reconstrueren en letterlijk opbouwen van het verhaal is het vergroten van de woordenschat Engels van de deelnemers en het prikkelen van hun fantasie en interesse. Met hulp van beeld-, video- en geluidsmateriaal, net als tastbaar en eetbaar materiaal en beweging, zullen zij de woorden makkelijker begrijpen. Door alle zintuigen in te zetten, zullen zij de nieuwe woordenschat ook langer onthouden in vergelijking tot het luisteren naar een verhaal zonder deze middelen. Naast het leren van de taal Engels, biedt dit taalatelier kennis over het natuurlandsschap, milieu, voeding, cultuur, geschiedenis en meteorologie. In andere woorden: verschillende kennisdomeinen vullen elkaar aan en versterken de kennisopname. Ieder taalatelier heeft een ander specifiek onderwerp.

Dit taalatelier wordt ook in het Nederlands aangeboden met name interessant voor vluchtelingen en migranten kinderen die ondersteuning in de Nederlandse taal nodig hebben.

Aantal bijeenkomsten: 7

Duur les: 75 minuten

Kosten: € 7,50 per kind per les exclusief materiaalkosten (€2,50 per kind)

Aantal deelnemers: minimaal 13 - maximaal 20 leerlingen

Wilt u deze taalateliers aanbieden op uw school, tijdens of na schooltijd?

Stuur dan een e-mail naar info@vancittersmeteenc.nl of
bel 06-21443565 voor een afspraak

Lesmaterialen

Bordspel "The Lek River"

De maquette van de Lek wordt aangevuld met een Engelstalig bordspel, "The Lek River", bestaande uit een speelbord en flashcards met vragen over allerlei wetenswaardigheden in en om dorpen en steden aan de Lek, van Wijk bij Duurstede tot aan Kinderdijk, net als 'grammar snacks'. Leerlingen die deelnemen aan de hands-on taalateliers Engels, kunnen na geluisterd te hebben na het inleidende verhaal over Saar, Paolo en Christopher die op de Lek varen en avonturen beleven, spelenderwijs vragen beantwoorden over de verschillende plaatsen waar de Talenschuit langsvaart. Zo testen zij hun luistervaardigheid (listening comprehension), net als hun kennis van de Engelse grammatica. Als het even moeilijk is, kunnen zij met behulp van de informatieve flashcards hun leesvaardigheid op de proef stellen en het antwoord hieruit halen en met de vocabulary cards hun woordenschat opfrissen en vergroten. Zo wordt er ook aan hun 'Reading Comprehension' gewerkt. De uitgebreide vocabulary cards (Engels-Nederlands) bieden uitkomst als de woordenschat hier en daar nog tekort schiet.Board game Board game The Lek River


The weather forecast

Eén van de taalateliers binnen het project "The Language Barge", gaat over 'the weather forecast", oftewel het weerbericht. Om korte zinnetjes te oefenen (speaking skills), gebruiken we het "weather memory" spel en we gaan zelf een weerklok maken. Kletsen over het weer lijkt makkelijk, maar lukt het ook aan de telefoon? Tijdens dit taalatelier komt ook het telefoongesprek aan bod. Hoe neem je de telefoon eigenlijk op in het Engels? The weather clock & The weather memory game

Lessen en Cursussen

Wil je je voorbereiden op een specifiek examen zoals de Cambridge Preliminary English Test (PET), het First Certificate in English (FCE), een Trinity Graded Examination for Spoken English (GESE), Trinity Spoken English for Work (SEW) of een ander examen in overleg?
Dat kan onder meer door één op één Engelse lessen te volgen, dus one-to-one, op locatie of via Skype, met z'n tweeën, dus 'in pairs', of in een groepje.

English one-to-one
Eén op één privéles Engels op maat.

English in pairs
Leer je liever Engels met z'n tweeën? Schrijf je dan in voor 'English in pairs'.

English in groups
Wil je meer interactie? Dat kan door Engels te leren met een groepje cursisten in 'English in groups'. Je kunt dit groepje zelf vormen of aansluiten bij een bestaande groep cursisten.

English for university and work
Wil je toegang tot een Universiteit of zoek je een baan in een Engelstalig land? Dan kan ik je voorbereiden voor het meer specifieke International English Language Testing System (IELTS) of in overleg voor een vergelijkbaar examen.

Coaching English
Volg je al Engels op school, maar heb je er moeite mee, lig je achter en wil je je zwakke punten in kennis en vaardigheden verbeteren?
Dan is 'English coaching' iets voor jou! Ik help je met de stof zelf, maar we gaan ook kijken hoe je het alléén beter aan kan pakken.
Dit kan één op één, met z'n tweeën of in een klein groepje met cursisten van hetzelfde niveau.

De tarieven die hieronder zijn aangegeven zijn per uur. De ervaring leert echter dat lessen van 1,5 uur of meer de cursist meer ruimte geven om écht goed met de lesstof aan de slag te gaan en dus meer profijt opleveren dan lessen van kortere duur.
De cursussen hebben dan ook een duur van (minimaal) 10 lessen van 1,5 uur per les.

  • Startniveau: basis (A1-A2) tot advanced niveau (C1-C2)
  • Start: op aanvraag
  • Dag en tijd: in overleg
  • Lesduur: 1,5 uur
  • Cursusgeld per uur:
    English one-to-one (1 persoon): € 35
    English in pairs (2 personen): € 28 p.p.
    English in groups: € 16,50 p.p.
    English for University or Work (one-to-one): € 37,-
    Coaching English one-to-one: €32,50
    Coaching English in pairs (2 personen):
    € 20,- p.p.;
    Coaching English in groups: €15,- p.p.
    (Voor bedrijven dient over bovenstaande prijs 21% btw te worden berekend)
  • Cursusduur: minimaal 10 lessen
  • Cursusgeld voor 10 lessen van 1,5 uur:
    English one-to-one: € 525,-
    English in pairs: € 420,- p.p.
    English in groups: € 247,50 p.p.
    English for University or Work: € 555,-
    Coaching English one-to-one: € 487,50
    Coaching English in pairs: € 300,- p.p. Coaching English in groups: € 225,- p.p.
  • Docent: Susanna van Citters
  • Waar? Culemborg en omgeving, in overleg


Singing English in Italy

Fine aprile-inizio maggio 2020 si terrà il corso di inglese in musica hands-on Singing English per ragazzi nel Cilento del Sud.
Si tratta di un corso di quattro incontri di due ore ciascuno. I ragazzi impareranno l'inglese cantando e saranno accompagnati dal chitarrista Franco Giaocia.
Il canto e la musica aiuteranno ad acquisire il lessico con facilità e garantiranno una migliore pronuncia ed intonazione.

Il costo complessivo del corso è di €112,-
Docenti: Susanna van Citters, esperta di lingua inglese hands-on e Francesco Giacoia, canto e chitarra

Presto seguiranno più informazioni su luogo, date e orario.

Seguitemi anche su facebook e sul blog!


Pilot "The Language Barge"
op Basisschool Blink te Culemborg


Op dinsdag 19 juni 2019 heeft de pilot van het Taalatelier hands-on English "The Language Barge" plaatsgevonden op basisschool Blink te Culemborg. De kinderen van groep 5 en 6 deden enthousiast en actief mee aan deze speciale taalles Engels waarbij handelend leren met gebruik van zoveel mogelijk zintuigen en interactie met de omgeving centraal staan om het vergroten en langer vasthouden van de woordenschat Engels te stimuleren. Zittend, maar ook bewegend, rondom een maquette van een stukje van de Lek, van Culemborg naar Wijk bij Duurstede, volgden de deelnemers aan het taalatelier het verhaal over Saar, Christopher en Paolo die op The Language Barge oftewel de Talenschuit, op de Lek vaarden, 'once called Dorostate'... Ze komen alledrie uit een ander land, daarom praten ze onderling in het Engels. Enkele leerlingen durfden ook aan het woord te komen in de rol van Saar, Christopher en Paolo. Tevens werden er vragen gesteld en opmerkingen gemaakt in het Engels. Terwijl het verhaal zich ontwikkelde en we het riet hoorden ruizen (rustling reed), de ooievaar hoorden klepperen (bill-clattering of the stork), hielpen de leerlingen het rivierlandschap langs de Lek te maken...
Door deze pilot hielpen zij mij aan goede ideeën om de methode en uitvoering nog meer op maat en naar wens te maken en goed te laten aansluiten bij het school curriculum. Dank jullie wel!

Voor wie?

Primair onderwijs
Het talenonderwijs Engels is gericht op kinderen uit het primair onderwijs die graag eerder willen starten met het leren van deze taal of zich alvast voor willen bereiden op de stap naar het voortgezet onderwijs waar Engels een hoofdvak is of zelfs naar tweetalig onderwijs (tto). De taalateliers Engels zijn bijzonder goed inzetbaar op vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto)-scholen of op scholen die met vvto aan de slag willen!

Voortgezet onderwijs
Tevens zal er lesaanbod verzorgd worden voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Zij kunnen dit bijvoorbeeld nodig hebben om deel te nemen aan internationale projecten. Toegepast Engels bijvoorbeeld binnen het kader van internationaliseringsprojecten staat hierbij voorop. Daarnaast biedt de Talenschuit ondersteunende lessen (Coaching English) of complete cursussen om specifieke examens voor te bereiden met het doel bijvoorbeeld een Cambridge of Trinity certificaat te behalen.

Volwassenen
Tenslotte worden er ook lessen Engels op maat verzorgd voor volwassenen. Dit kan één op één, in pairs, maar ook met een (kleine) groep cursisten.